Dlaczego niektóre strony internetowe pojawiają się na szczycie wyników wyszukiwania, a inne giną gdzieś na odległych stronach Google? Do ważnych czynników wpływających na widoczność serwisu należy link building. Zapoznaj się z artykułem i dowiedz się więcej o tej metodzie SEO, bez której wysokie miejsce w wyszukiwarce może okazać się nie do zdobycia.
Czym jest link building w SEO?
Link building należy do wyjątkowo ważnych technik sztuki pozycjonowania stron internetowych. Polega na zdobywaniu odnośników prowadzących do pozycjonowanej witryny z innych serwisów. Zwane również backlinkami linki są traktowane przez roboty wyszukiwarek jako głosy zaufania ułatwiające ocenę wartości danej strony. Duża liczba wartościowych odnośników jest równoznaczna z szansą na osiągnięcie wysokiej pozycji w Google.
Dawniej linki należały do głównych czynników rankingowych, jednak z biegiem lat ich rola w SEO się zmniejszyła i zmieniła. Algorytmy wyszukiwarek zaczęły zwracać baczniejszą uwagę na ich jakość – liczba straciła na znaczeniu ze względu na sztucznie ją zwiększające, nieetyczne techniki pozycjonowania.
Rodzaje linków w link buildingu
-
Linki naturalne – powstają, gdy inna strona z własnej woli linkuje do Twojej, podając ją na przykład jako źródło wartościowych informacji. Tego typu linki są cenne z perspektywy SEO, ponieważ pokazują, że Twoje treści są wartościowe dla innych osób.
-
Linki manualne – pozyskuje się je poprzez działania marketingowe, takie jak kontaktowanie się z właścicielami stron i proponowanie wymiany odnośników lub publikacji gościnnych. Choć są mniej wartościowe niż linki naturalne, również pomagają w budowaniu ruchu na stronie.
-
Linki dofollow – przekazują część wartości strony, do której prowadzą, wspierając w ten sposób jej pozycjonowanie.
-
Linki nofollow oznaczone atrybutem „rel=nofollow” – nie przekazują wartości, a algorytmy wyszukiwarek nie uwzględniają ich w rankingach. Często stosuje się je w komentarzach czy na forach, by zapobiec spamowi.
Czego unikać w link buildingu?
Prowadząc działania linkbuildingowe, należy przestrzegać pewnych zasad, by nie zaszkodzić swojemu serwisowi. Przede wszystkim nie należy decydować się na linkowanie z farm linków oraz mało wartościowych serwisów. Nie warto koncentrować się na liczbie backlinków, lepiej postawić na ich jakość, ponieważ kilka odnośników z wysokiej jakości stron jest warte więcej niż kilkaset linków z przypadkowych, mało wartościowych dla użytkowników witryn.
Kolejnym ważnym zagadnieniem jest kupowanie linków. Należy ono do działań nielegalnych, sprzecznych z wytycznymi wyszukiwarek i traktowanych przez Google jako próba manipulacji rankingiem. Na co więc się zdecydować zamiast kupowania linków? Warto zainwestować w tworzenie wartościowych treści, które same przyciągną uwagę i zachęcą innych do linkowania. Artykuły, infografiki, badania, poradniki czy filmy to formy, które mogą pomóc w pozyskaniu naturalnych linków, szczególnie jeśli zadba się o ich pozycjonowanie oraz promocję w mediach społecznościowych i e-mail marketingu. Inną skuteczną metodą jest guest blogging, czyli pisanie gościnnych artykułów na stronach mających wysoki autorytet w danej branży.
Jeżeli interesuje Cię profesjonalne wsparcie w zakresie SEO i link buildingu, możesz zdecydować się na współpracę z ekspertami od pozycjonowania w Lublinie z agencji IBIF.PL: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.
Jak mierzyć efekty link buildingu?
Do oceny działania link buildingu mogą posłużyć takie narzędzia jak Google Search Console, Ahrefs i SEMrush. Pozwolą one na śledzenie liczby i jakości linków prowadzących do serwisu, dostarczą też informacji o autorytecie witryny, która linkuje do danej strony.
Pozycjonowanie serwisu i link building to działania marketingowe, które wymagają czasu i cierpliwości. Z drugiej strony, jeśli są prowadzone solidnie, z uwzględnieniem zarówno wymagań robotów, jak i oczekiwań użytkowników, przynoszą liczne korzyści biznesowe. Skup się więc na tworzeniu wartościowych, unikalnych treści i ich naturalnym promowaniu wśród zainteresowanych osób, a na pewno prędzej czy później zauważysz pierwsze satysfakcjonujące efekty swojej pracy nad link buildingiem!
Artykuł sponsorowany