Badanie: niemal połowa Polaków ma choć jedną subskrypcję cyfrową

Niemal połowa Polaków i Polek korzysta z choć jednej subskrypcji usług cyfrowych – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank. Największą popularnością cieszą się platformy oferujące filmy i seriale na żądanie, takie jak np. Netflix czy HBO GO.
Niemal połowa Polaków ma choć jedną subskrypcję cyfrową

Niemal połowa Polaków i Polek korzysta z choć jednej subskrypcji usług cyfrowych – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank. Największą popularnością cieszą się platformy oferujące filmy i seriale na żądanie, takie jak np. Netflix czy HBO GO.

Z usług dostępu do filmów i seriali w abonamencie korzysta 35 proc. z nas. Co ósma osoba w naszym kraju posiada również dostęp do usług strumieniowania muzyki na żądanie, takich jak Spotify czy Tidal. 9 proc. respondentów korzysta z subskrypcji cyfrowych narzędzi do pracy, nawigacji, czy aplikacji do obróbki zdjęć.

Mimo, że na rynkach zachodnich obecne są już od kilku dobrych lat, w Polsce usługi cyfrowych subskrypcji to relatywnie nowy trend. Największą popularnością cieszą się w najmłodszej grupie konsumentów w wieku od 18 do 29 lat. Nie posiada ich jedynie 11 proc. respondentów z tego przedziału wiekowego.

W tej grupie wiekowej usługi abonamentowego dostępu do treści multimedialnych w praktyce zastąpiły tradycyjną telewizję. Santander wskazuje, że dostęp do szerokiej oferty treści tego rodzaju jest w Polsce istotny niezależnie od dochodów – co czwarty Polak zarabiający 1999 zł korzysta z tego rodzaju usług.

Według Santandera mniejsze, bo oscylujące w okolicy 12 proc. zainteresoawnie serwisami do strumieniowania muzyki na żądanie ma związek z tym, że rynek ten częściowo wypełniają radiostacje internetowe. Serwisy muzyczne subskrybują raczej osoby o wysokich dochodach, przekraczających 5 tys. zł miesięcznie – ocenia bank i podaje, że to 31 proc. badanych. Najbardziej interesują się nimi osoby z pokolenia dwudziestolatków (31 proc.) i trzydziestolatków (17 proc.).

Z cyfrowych abonamentów korzystają przeważnie osoby mieszkające w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.

Skłonność do abonowania usług cyfrowych maleje wraz z wiekiem. W grupie czterdziestolatków i pięćdziesięciolatków z żadnej formy cyfrowej subskrypcji nie korzysta ponad połowa respondentów – kolejno 53 i 56 proc. Wśród osób w przedziale wiekowym od 60 do 69 lat odsetek ten wzrasta do 80 proc.

Z subskrypcji cyfrowych rezygnują również osoby najmniej zarabiające. 58 proc. respondentów z tej grupy nie jest zainteresowanych abonowaniem usług polegających na tym modelu biznesowym.

“Subskrypcje podbijają serca Polaków, z uwagi na swoją elastyczność, a także duże zasoby treści. Większości platform subskrypcyjnych umożliwia zakończenie korzystania z ich usług w dowolnym momencie, nie wymagają one wiązania się długoterminowymi umowami. Dodatkowo, coraz częściej dostęp do subskrypcji jest częścią oferty operatorów komórkowych czy dostawców internetu, to upowszechnia tego typu rozwiązania i powoduje, że konsumenci coraz bardziej się do nich przywiązują” – ocenia rzeczniczka prasowa Santander Consumer Banku Magdalena Grzelak.

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków.

Total
1
Shares
Powiązane tematy
Total
1
Share