Kanada w 2022 r. opodatkuje cyfrowych gigantów

Ministerstwo finansów Kanady poinformowało, że kraj planuje wprowadzić w 2022 r. podatek, którym obłożone zostaną wielkie korporacje świadczące usługi cyfrowe, takie jak Google czy Facebook. Nowa danina ma obowiązywać do chwili, kiedy w sprawie opodatkowania gigantów technologicznych zostanie wypracowane spójne stanowisko na poziomie międzynarodowym.

Ministerstwo finansów Kanady poinformowało, że kraj planuje wprowadzić w 2022 r. podatek, którym obłożone zostaną wielkie korporacje świadczące usługi cyfrowe, takie jak Google czy Facebook. Nowa danina ma obowiązywać do chwili, kiedy w sprawie opodatkowania gigantów technologicznych zostanie wypracowane spójne stanowisko na poziomie międzynarodowym.

Nad wypracowaniem wspólnego stanowiska pracuje obecnie OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Prace jednak nie posuwają się tak szybko, jakby życzyła sobie tego Kanada. Pandemia koronawirusa nadszarpnęła budżet wielu państw, a jednocześnie przełożyła się na turbulencje w realizacji licznych planów politycznych i gospodarczych zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

Jak będzie wyglądał kanadyjski podatek cyfrowy?

Przede wszystkim – według planów resortu finansów – wejdzie w życie 1 stycznia 2022 r. Szacunki ministerstwa pozwalają przypuszczać, że dzięki opodatkowaniu działalności firm takich jak Google czy Facebook do budżetu państwa może trafić dodatkowe 3,4 mld dol. kanadyjskich w ciągu kolejnych pięciu lat.

Ministra finansów Chrystia Freeland podkreśliła, że nowa danina ma być “częścią uczciwego systemu podatkowego, którego chcą wszyscy obywatele”. Jak dodała “Kanada, jeśli trzeba, podejmie działania unilateralne celem opodatkowania wielkich, międzynarodowych korporacji cyfrowych po to, by płaciły uczciwe podatki tak samo, jak każda inna firma działająca w kraju”.

Ottawa planuje opodatkować również firmy, które świadczą usługi cyfrowe na terytorium Kanady, choć fizycznie nie mają tam swojego przedstawicielstwa. Dotyczy to m.in. gier, aplikacji mobilnych i innych usług cyfrowych i według szacunków z tego podatku do budżetu państwa może trafić dodatkowo 1,2 mld dol. kanadyjskich w ciągu kolejnych pięciu lat.

Przed koniecznością zapłacenia dodatkowych danin nie uciekną także osoby wynajmujące nieruchomości w ramach najmów krótkoterminowych za pośrednictwem platform takich, jak AirBnB. Ministerstwo finansów opodatkowanie takiej działalności tłumaczy faktem, że obecnie platformy te nie są zobowiązane do samodzielnego egzekwowania partycypacji podatkowej od użytkowników, co z kolei przekłada się na nierówność w traktowaniu branży hotelarskiej.

Nowe reguły podatkowe – jak podaje agencja Reutera – nie będą dotyczyły startupów oraz firm rozpoczynających swoją działalność.

Total
1
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane tematy
Total
1
Share