Świat wciąż zmaga się z kryzysami humanitarnymi, mieszkańcy Ziemi cierpią z powodu konfliktów zbrojnych, problemów klimatycznych, klęsk i zwyczajnej biedy. Organizacje humanitarne starają się znaleźć najbardziej odpowiednie rozwiązania w takich sytuacjach, w ostatnich czasach korzystając z nowych rozwiązań oferowanych przez technologię. 

Polska Akcja Humanitarna pomaga ludziom na całym świecie. Ten rodzaj działalności zależny jest od zaangażowania jej pracowników, wolontariuszy, a także zupełnie postronnych osób, które w jakiś sposób chcą wesprzeć szlachetne cele PAH.

Pajacyk to jeden z najstarszych programów PAH. Od 1998 roku PAH w ten sposób dożywia tysiące polskich dzieci, pochodzących z najuboższych środowisk. Pandemia sprawiła, że do programu trzeba było podejść w zupełnie nowy sposób. Wraz z zamknięciem szkół i świetlic pewna część dzieci straciła szansę na ów jeden solidny posiłek w ciągu dnia. PAH, zamiast przerzucać środki z placówek wychowawczo-oświatowych, zaczęła organizować środki na nową formę dożywiania. Potrzebne były pieniądze nie tylko na posiłki, ale i na transport czy logistykę.

Polska Akcja Humanitarna podczas pandemii skorzystała z pomocy osób aktywnych w internecie – artystów obecnych w trakcie pandemii online oraz gamerów. Miuosh, czyli Miłosz Paweł Borycki, raper, był jednym z muzyków, dla których pandemia COVID-19 stałą się okazją, by nawiązać nowy, bliski kontakt z fanami. Miuosh zorganizował koncert live na YouTube i zaoferował swoim fanom możliwość dobrowolnej opłaty za swego rodzaju wirtualne „bilety” w szlachetnym celu. Wpłaty szły na konto zbiórki na akcję #PajacykBezPrzerwy dla dzieci. Odnotowano wtedy w trakcie koncertu 1248 wpłat i dodatkowo jeszcze 100 po koncercie. Zebrano blisko 50 tysięcy złotych.

Ponad 66 tysięcy złotych dostarczyli na konto PAH gracze zgromadzeni w minecraftowej grupie Kwadratowej Masakry, przy wsparciu firmy Crafserve. Gamerzy zbierali środki podczas specjalnego wydarzenia, zorganizowanego na kanale Kwadratowa TV. W trakcie rozgrywek wyświetlały się informacje o zebranej kwocie i stopniu realizacji założonego celu. Nowatorska kampania („Graj i pomagaj z #PajacykBezPrzerwy”) została kilka dni temu nominowana do nagrody IAB MIXX Awards 2020 jako jedna z najbardziej innowacyjnych digitalowych kampanii marketingowych. O jej początkach pisaliśmy już w naszym serwisie tutaj.

Tego rodzaju działania są możliwe dzięki temu, że Polska Akcja Humanitarna uruchomiła swoją platformę fundraisingową Pomagamy.pl, na której każda osoba może założyć zbiórkę i zbierać pieniądze dla tych, którzy najbardziej potrzebują pomocy.

Platforma daje możliwość bliższego i bardziej jakościowego kontaktu z osobami, które zakładają zbiórki. Organizator zbiórki – mówi specjalistka PAH ds. kontaktów z mediami Helena Krajewska – może osobiście dziękować osobom wpłacającym i nawiązywać z nimi bliską interakcję. Zbieranie środków tą drogą jest bardzo transparentne, wszystkie cele są ściśle określone i środki księguje się dokładnie na ten cel, który wskazuje darczyńca – dostęp do wody, żywności, czy inne formy pomocy humanitarnej.

Pytamy, czy donator może wpłacić na ogólną działalność Polskiej Akcji Humanitarnej. Krajewska potwierdza, w tej chwili można dokonać takiej darowizny. Można też wpłacić na inne cele, jak na budowę studni, żywność dla osób w strefach szczególnie zagrożonych głodem czy poszkodowanych w Bejrucie. Zbiórki można uruchomić np. z okazji urodzin, ślubu lub jako szczególne wyzwanie dla znajomych.

Z Polską Akcją Humanitarną można również biegać.

W tym roku imprezy sportowe wyglądają zupełnie inaczej niż w latach ubiegłych. Wiele zostało odwołanych, a inne, takie jak Maraton Warszawski, stały się wydarzeniami wirtualnymi. Tegoroczna edycja warszawskiej imprezy odbędzie się właśnie wirtualnie. Od lat PAH uczestniczy w tym wydarzeniu i nie wyobrażaliśmy sobie, żeby teraz nas zabrakło – uśmiecha się Krajewska.

Maraton odbędzie się 26-27 września, uczestnicy będą mogli sprawdzić się na jednej z kilku odległości. Każdy z uczestników będzie mógł założyć zbiórkę na jeden z celów Polskiej Akcji Humanitarnej, korzystając z możliwości oferowanych przez organizatora maratonu. Jeśli zbierze 150 zł, otrzyma od PAH unikalny numer startowy. Zgromadzone w ten sposób środki zostaną przeznaczone na budowę toalet i latryn oraz zwiększanie dostępu do wody w krajach misji PAH, w tym Somalii czy Sudanie Południowym.

Rozwiązania te wdrażamy w tych krajach przede wszystkim budując studnie i dostarczając wodę do obozów dla osób wewnętrznie przemieszczonych, ale także doprowadzając wodę do szkół, ośrodków zdrowia, jak i np. do południowosudańskiego azylu dla kobiet – ofiar przemocy ze względu na płeć, na co teraz prowadzimy osobną zbiórkę. Uczestnicy wirtualnego maratonu mają czas na zebranie minimum 150 zł do 25 września. Wtedy dostają numer i biegną z nami, ale jeśli będą chcieli mogą zbierać dalej, aż do 7 października – tłumaczy przedstawicielka PAH.

Takie angażowanie internautów w Polsce to kolejny sposób na efektywne i odpowiedzialne działanie ze strony Polskiej Akcji Humanitarnej. Pomoc humanitarna to nie tylko docieranie do potrzebujących z celowym wsparciem, to również – zdaniem organizacji – budowanie kultury pomagania:

Nasze własne małe akcje powodują, że zwykłe osoby zaczynają się szczerze angażować i czynią kolejny krok, by zrobić coś, wesprzeć wspólny cel, na którym im zależy i z którym się identyfikują. Organizacje pomocowe mają za zadanie także budować empatię społeczną. Wspieranie świadomej, zaangażowanej postawy wobec ludzi i świata pozwala na budowanie społeczeństwa obywatelskiego i poczucia odpowiedzialności za innych – konkluduje Helena Krajewska.

Fotografia w nagłówku: Paweł Wyszomirski Testigo / PAH