Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

Świat wciąż zmaga się z kryzysami humanitarnymi, mieszkańcy Ziemi cierpią z powodu konfliktów zbrojnych, problemów klimatycznych, klęsk i zwyczajnej biedy. Organizacje humanitarne starają się znaleźć najbardziej odpowiednie rozwiązania w takich sytuacjach, w ostatnich czasach korzystając z nowych rozwiązań oferowanych przez technologię. 

Polska Akcja Humanitarna pomaga ludziom na całym świecie. Ten rodzaj działalności zależny jest od zaangażowania jej pracowników, wolontariuszy, a także zupełnie postronnych osób, które w jakiś sposób chcą wesprzeć szlachetne cele PAH.

Pajacyk to jeden z najstarszych programów PAH. Od 1998 roku PAH w ten sposób dożywia tysiące polskich dzieci, pochodzących z najuboższych środowisk. Pandemia sprawiła, że do programu trzeba było podejść w zupełnie nowy sposób. Wraz z zamknięciem szkół i świetlic pewna część dzieci straciła szansę na ów jeden solidny posiłek w ciągu dnia. PAH, zamiast przerzucać środki z placówek wychowawczo-oświatowych, zaczęła organizować środki na nową formę dożywiania. Potrzebne były pieniądze nie tylko na posiłki, ale i na transport czy logistykę.

Polska Akcja Humanitarna podczas pandemii skorzystała z pomocy osób aktywnych w internecie – artystów obecnych w trakcie pandemii online oraz gamerów. Miuosh, czyli Miłosz Paweł Borycki, raper, był jednym z muzyków, dla których pandemia COVID-19 stałą się okazją, by nawiązać nowy, bliski kontakt z fanami. Miuosh zorganizował koncert live na YouTube i zaoferował swoim fanom możliwość dobrowolnej opłaty za swego rodzaju wirtualne „bilety” w szlachetnym celu. Wpłaty szły na konto zbiórki na akcję #PajacykBezPrzerwy dla dzieci. Odnotowano wtedy w trakcie koncertu 1248 wpłat i dodatkowo jeszcze 100 po koncercie. Zebrano blisko 50 tysięcy złotych.

Ponad 66 tysięcy złotych dostarczyli na konto PAH gracze zgromadzeni w minecraftowej grupie Kwadratowej Masakry, przy wsparciu firmy Crafserve. Gamerzy zbierali środki podczas specjalnego wydarzenia, zorganizowanego na kanale Kwadratowa TV. W trakcie rozgrywek wyświetlały się informacje o zebranej kwocie i stopniu realizacji założonego celu. Nowatorska kampania („Graj i pomagaj z #PajacykBezPrzerwy”) została kilka dni temu nominowana do nagrody IAB MIXX Awards 2020 jako jedna z najbardziej innowacyjnych digitalowych kampanii marketingowych. O jej początkach pisaliśmy już w naszym serwisie tutaj.

Tego rodzaju działania są możliwe dzięki temu, że Polska Akcja Humanitarna uruchomiła swoją platformę fundraisingową Pomagamy.pl, na której każda osoba może założyć zbiórkę i zbierać pieniądze dla tych, którzy najbardziej potrzebują pomocy.

Platforma daje możliwość bliższego i bardziej jakościowego kontaktu z osobami, które zakładają zbiórki. Organizator zbiórki – mówi specjalistka PAH ds. kontaktów z mediami Helena Krajewska – może osobiście dziękować osobom wpłacającym i nawiązywać z nimi bliską interakcję. Zbieranie środków tą drogą jest bardzo transparentne, wszystkie cele są ściśle określone i środki księguje się dokładnie na ten cel, który wskazuje darczyńca – dostęp do wody, żywności, czy inne formy pomocy humanitarnej.

Pytamy, czy donator może wpłacić na ogólną działalność Polskiej Akcji Humanitarnej. Krajewska potwierdza, w tej chwili można dokonać takiej darowizny. Można też wpłacić na inne cele, jak na budowę studni, żywność dla osób w strefach szczególnie zagrożonych głodem czy poszkodowanych w Bejrucie. Zbiórki można uruchomić np. z okazji urodzin, ślubu lub jako szczególne wyzwanie dla znajomych.

Z Polską Akcją Humanitarną można również biegać.

W tym roku imprezy sportowe wyglądają zupełnie inaczej niż w latach ubiegłych. Wiele zostało odwołanych, a inne, takie jak Maraton Warszawski, stały się wydarzeniami wirtualnymi. Tegoroczna edycja warszawskiej imprezy odbędzie się właśnie wirtualnie. Od lat PAH uczestniczy w tym wydarzeniu i nie wyobrażaliśmy sobie, żeby teraz nas zabrakło – uśmiecha się Krajewska.

Maraton odbędzie się 26-27 września, uczestnicy będą mogli sprawdzić się na jednej z kilku odległości. Każdy z uczestników będzie mógł założyć zbiórkę na jeden z celów Polskiej Akcji Humanitarnej, korzystając z możliwości oferowanych przez organizatora maratonu. Jeśli zbierze 150 zł, otrzyma od PAH unikalny numer startowy. Zgromadzone w ten sposób środki zostaną przeznaczone na budowę toalet i latryn oraz zwiększanie dostępu do wody w krajach misji PAH, w tym Somalii czy Sudanie Południowym.

Rozwiązania te wdrażamy w tych krajach przede wszystkim budując studnie i dostarczając wodę do obozów dla osób wewnętrznie przemieszczonych, ale także doprowadzając wodę do szkół, ośrodków zdrowia, jak i np. do południowosudańskiego azylu dla kobiet – ofiar przemocy ze względu na płeć, na co teraz prowadzimy osobną zbiórkę. Uczestnicy wirtualnego maratonu mają czas na zebranie minimum 150 zł do 25 września. Wtedy dostają numer i biegną z nami, ale jeśli będą chcieli mogą zbierać dalej, aż do 7 października – tłumaczy przedstawicielka PAH.

Takie angażowanie internautów w Polsce to kolejny sposób na efektywne i odpowiedzialne działanie ze strony Polskiej Akcji Humanitarnej. Pomoc humanitarna to nie tylko docieranie do potrzebujących z celowym wsparciem, to również – zdaniem organizacji – budowanie kultury pomagania:

Nasze własne małe akcje powodują, że zwykłe osoby zaczynają się szczerze angażować i czynią kolejny krok, by zrobić coś, wesprzeć wspólny cel, na którym im zależy i z którym się identyfikują. Organizacje pomocowe mają za zadanie także budować empatię społeczną. Wspieranie świadomej, zaangażowanej postawy wobec ludzi i świata pozwala na budowanie społeczeństwa obywatelskiego i poczucia odpowiedzialności za innych – konkluduje Helena Krajewska.

Fotografia w nagłówku: Paweł Wyszomirski Testigo / PAH

// Agnieszka Wesołowska Więcej wpisów

Dziennikarka, redaktorka, pisarka i nie tylko. Pisuje o bezpieczeństwie, oszustwach, przestępczości i złych ludziach a także szeroko pojętych tematach społecznych, historycznych, politycznych m.in. dla Dziennika Internautów, Zaufanej Trzeciej Strony, Focusa, Onetu, Igimagu. Prowadzi profil na FB "Pani syn udaje" poświęcony chorobom odkleszczowym. Współautorka "Butów mojego męża".

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *