Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

Instagram wprowadził zakaz promocji tzw. „terapii konwersyjnych”, których celem jest zmiana czyjejś orientacji seksualnej lub identyfikacji płciowej. W Wielkiej Brytanii od dwóch lat trwa batalia, która ma skłonić rząd do zdelegalizowania tej praktyki, a petycję w sprawie podpisało już ponad 200 tys. osób.

„Terapie konwersyjne” są szeroko krytykowane przez wielu brytyjskich naukowców i specjalistów z dziedziny medycyny. Praktykom takim sprzeciwiają się Narodowa Publiczna Służba Zdrowia (NHS) oraz stowarzyszenia profesjonalistów, które argumentują, że „terapie” nie powinny być dopuszczalne ze względów humanitarnych, etycznych, moralnych oraz logicznych. W materiale serwisu internetowego brytyjskiego nadawcy BBC przytaczane są przykłady „terapii”, które wiążą się z przemocą fizyczną i psychiczną – m.in. biciem, zmuszaniem do głodówek, „egzorcyzmami” oraz ekspozycją na przemocowe treści multimedialne. Homoseksualna orientacja osób poddawanych „terapiom” była uzasadniana m.in. poprzez wydarzenia z dzieciństwa, takie jak rozwód rodziców. „Pacjenci” byli zmuszani do obwiniania się w obecności innych z powodu własnych preferencji oraz publicznego samoponiżania się.

W 2018 roku brytyjski rząd zadeklarował, że zdelegalizuje praktyki „terapii konwersyjnych” w ramach programu poprawy jakości życia osób identyfikujących się ze społecznością LGBTQ+.

Ciesząca się ogromną popularnością platforma do dzielenia się zdjęciami, która należy do Facebooka, praktyki te zdecydowała się potępić dopiero teraz, dwa lata po decyzji administracji Zjednoczonego Królestwa. Jak stwierdziła w rozmowie z BBC dyrektorka ds. polityki publicznej Instagrama w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki Tara Hopkins, Instagram „nie będzie pozwalał na ataki wobec użytkowników ze względu na to, jaką mają orientację seksualną czy z jaką płcią się identyfikują” i dlatego właśnie platforma zdecydowała się na wprowadzenie zakazu treści dotyczących „terapii konwersyjnych”.

Wcześniej w tym roku zarówno Instagram, jak i Facebook, do którego należy ten serwis, wprowadziły zakaz umieszczania treści na temat tego rodzaju praktyk w reklamach emitowanych w tych usługach cyfrowych.

Zakaz będzie obowiązywał od piątku, 17 lipca.

// Gosia Fraser Więcej wpisów

Analityczka prywatności i cyberbezpieczeństwa, dziennikarka technologiczna. Interesuje się problematyką przemian społecznych w dziedzinie nowych technologii i psychologią mediów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *