Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

Facebook stoi w obliczu globalnego bojkotu reklam, który popiera coraz większa liczba dużych firm wcześniej korzystających z platformy Marka Zuckerberga do marketingu swoich marek i produktów. Kampania „Stop Hate for Profit”, do której w czerwcu dołączyło ponad 160 koncernów, w tym Verizon i Unilever, od lipca ma zachęcać do wspólnego bojkotu reklam na Facebooku firmy z Europy.

Kampania ruszyła po zabójstwie czarnoskórego, nieuzbrojonego George’a Floyda podczas interwencji policyjnej organów Minneapolis. Śmierć mężczyzny wywołała falę protestów w USA i na całym świecie, podczas których demonstrujący sprzeciwiają się systemowej dyskryminacji rasowej i brutalności działań policji.

Według agencji Reutera, śmierć Floyda spotkała się również z bezprecedensową reakcją ze strony wielkich korporacji. Globalny koncern Unilever zmienił nazwę produktów rozjaśniających do pielęgnacji skóry dystrybuowanych w Indiach, podobne zmiany zapowiedział również potentat kosmetyczny – firma L’Oreal.

Rezygnacja wielkich firm z reklam na Facebooku ma związek z biernością tej platformy wobec problemu mowy nienawiści, którą od lat zarzucają jej zarówno opinia publiczna, jak i politycy w wielu krajach.

Kampania „Stop Hate for Profit” ma nadzieję, że jej akcja pomoże regulatorom w Europie zwiększyć presję na Facebooka w kwestii działań mających eliminować mowę nienawiści z serwisu.

W czerwcu Komisja Europejska ogłosiła nowe zasady postępowania dla platform internetowych – w tym Facebooka, które zobowiązują firmy do publikowania comiesięcznych raportów dotyczących postępów w walce z dezinformacją na temat koronawirusa.

Facebook zareagował na działania kampanii „Stop Hate for Profit” i w niedzielę przyznał, że w kwestii mowy nienawiści i innych szkodliwych treści istotnie, ma jeszcze wiele do zrobienia.

Reuters ocenia, że jeśli kampania zyska wymiar międzynarodowy, to jakkolwiek zdoła zniwelować część przychodów Facebooka pozyskiwanych z reklamy internetowej, nie przełoży się jednak na znaczące straty finansowe dla koncernu. Unilever zapowiedział, że wstrzyma swoje reklamy na Facebooku w USA do końca roku, jednakże to jedynie 10 proc. budżetu, jaki firma przeznacza na marketing na platformie Zuckerberga, wydając na niego rocznie ok. 250 mln dolarów.

Rocznie Facebook zarabia na reklamie około 70 mld dolarów. Około jedna czwarta tej kwoty pochodzi ze sprzedaży usług reklamowych wielkim koncernom, takim jak właśnie Unilever.

Opublikowano w: Internet
Więcej na podobne tematy: , , , , ,
// Gosia Fraser Więcej wpisów

Analityczka prywatności i cyberbezpieczeństwa, dziennikarka technologiczna. Interesuje się problematyką przemian społecznych w dziedzinie nowych technologii i psychologią mediów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *