Facebook będzie oznaczać media finansowane przez państwo

Facebook w ramach swoich działań na rzecz walki z dezinformacją będzie oznaczać media finansowane w całości lub częściowo przez rządy państwowe. Jak poinformował na blogu firmowym dyrektor ds. polityki cyberbezpieczeństwa Facebooka Michael Gleicher, koncern chce dzięki temu zmniejszyć dzięki temu możliwość manipulacji użytkownikami platform społecznościowych firmy przed wyborami prezydenckimi w USA zaplanowanymi na jesień.

Facebook w ramach swoich działań na rzecz walki z dezinformacją będzie oznaczać media finansowane w całości lub częściowo przez rządy państwowe. Jak poinformował na blogu firmowym dyrektor ds. polityki cyberbezpieczeństwa Facebooka Michael Gleicher, koncern chce dzięki temu zmniejszyć dzięki temu możliwość manipulacji użytkownikami platform społecznościowych firmy przed wyborami prezydenckimi w USA zaplanowanymi na jesień.

Oznaczenia mają być widoczne w sekcji “Biblioteka Reklam”, na stronach poszczególnych wydawców, a także w sekcji “Przejrzystość” każdej ze stron, jak i – od następnego tygodnia – w widoku aktualności u każdego użytkownika w USA.

Facebook planuje również w ciągu najbliższych miesięcy blokować reklamy sponsorowane przez media finansowane ze środków rządowych, “aby zapewnić dodatkowe środki ostrożności przed różnymi rodzajami zagranicznych operacji wpływu na debatę publiczną przed wyborami prezydenckimi w USA, które odbędą się w listopadzie”.

Według Gleichera firma przed podjęciem decyzji konsultowała się z 65 przedstawicielami międzynarodowego środowiska eksperckiego z branży medialnej, zarządzania, ochrony praw człowieka i rozwoju. Facebook miał dzięki temu dowiedzieć się, jak zróżnicowane są metody kontrolowania mediów przez rządy poszczególnych państw. Koncern przyznaje, że finansowanie nie jest jedynym aspektem decydującym o zależności mediów od państwa, dlatego w klasyfikacji tego, które podmioty zostaną zaliczone do grupy mediów objętych nową polityką pod uwagę będą brane również inne czynniki. Jednym z nich ma być wpływ administracji rządowej na redakcję treści i kontrola nad pracą dziennikarzy.

Kiedy media są kontrolowane przez państwo?

Według Facebooka, państwo kontroluje media, kiedy

  • ma wpływ na kształt ich misji, a także sposoby jej realizacji poprzez codzienną pracę dziennikarską i wydźwięk redagowanych materiałów
  • ma kontrolę nad strukturą własności mediów, powoływaniem członków zarządów, redakcji i innych komórek
  • dyktuje warunki przejrzystości / reguluje kwestie źródeł pozyskiwania informacji
  • ma kontrolę nad tym, kto pracuje w newsroomach na stanowiskach kierowniczych i podległych
  • dysponuje źródłami finansowania działalności mediów
  • kontroluje procedury odwoławcze, korekty oraz ma wpływ na funkcjonowanie zewnętrznych organów nadzorujących pracę mediów

Facebook określił również zasady, które wydawcy muszą spełnić, aby dowieść swojej niezależności od rządów:

  • poprzez wskazanie regulacji na poziomie krajowym, która gwarantuje niezależność redakcji od kontrolowanej przez państwo organizacji
  • wykazanie, że w ramach organizacji istnieją procedury gwarantujące niezależność redakcyjną
  • przedstawienie wyników niezależnego audytu, który udowodni spełnianie statutowej niezależności redakcyjnej oraz prawidłowego funkcjonowania procedur ją gwarantujących

Gleicher podkreślił, że Facebook w swoich działaniach ma respektować specyficzne warunki dla każdego kraju, które wywierają wpływ m.in. na wolność słowa. Wydawcy, którzy w swojej opinii zostaną zakwalifikowanie błędnie jako kontrolowani przez państwo, mogą od takiego werdyktu złożyć odwołanie – dodał przedstawiciel Facebooka.

Tak Facebook będzie oznaczał media państwowe w bibliotece reklam i na stronach. Źródło: about.fb.com
Oznaczanie mediów kontrolowanych przez państwo na stronach Facebooka. Źródło: about.fb.com

Total
4
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane tematy
Total
4
Share