Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

#PajacykBezPrzerwy to hasztag, który towarzyszy kampanii dobroczynnej mającej na celu dystrybucję paczek żywnościowych dla dzieci, dla których obiady w szkole – wyłączonej z działania na czas pandemii koronawirusa – były często jedyną szansą na zjedzenie ciepłego posiłku. Polska Akcja Humanitarna w ramach akcji prowadzi zbiórkę charytatywną, która może pomóc jej dotrzeć do najbardziej potrzebujących z żywnością. W akcji PAH wspiera środowisko gamerów, streamerów i youtuberów.

W odpowiedzi na nasze pytania koordynatorka kampanii PAH Karolina Murawska oceniła, że organizacja ta stanęła w obliczu pandemii koronawiusa przed wyborem polegającym na możliwości zawieszenia działalności, bądź też na znalezieniu nowych sposobów działania, które pozwolą na efektywne prowadzenie zbiórek charytatywnych w internecie.

„Pomysł na współpracę ze środowiskami gamerskimi narodził się wiele miesięcy temu, a pandemia jedynie przyspieszyła realizację naszych planów. W taki właśnie sposób rozpoczęliśmy działania z youtuberami spod znaku Kwadratowej Masakry” – opowiada Murawska, komentując współpracę Polskiej Akcji Humanitarnej z graczami jednego z najpopularniejszych polskich serwerów gry Minecraft dla youtuberów. „Co miesiąc streamy prowadzone na ich kanale oglądane są przez setki tysięcy osób, zarówno tych starszych, jak i młodszych, co świetnie pokazuje, jak daleko docierają tworzone przez nich treści Razem działają już 8 lat i widać, że są naprawdę zgraną ekipą” – tłumaczy koordynatorka kampanii PAH.

Według niej współpraca organizacji z Kwadratową Masakrą rozpoczęła się od nawiązania kontaktu z Brzydkim Burakiem, czyli youtuberem, który już wcześniej angażował się w działania wokół akcji „Pajacyk”. Dzięki jego wpływowi w zespole założono charytatywną zbiórkę na platformie Pomagamy.pl należącej do PAH, gdzie w ciągu 24 godzin widzowie streamerów przekazali 2,3 tys. darowizn na rzecz akcji #PajacykBezPrzerwy. Zbiórka zamknęła się z rekordową kwotą 66 tys. zł.

Murawska ocenia, że „organizacje pozarządowe powinny teraz wykorzystywać niekonwencjonalne sposoby pozyskiwania środków na działalność i wypracować nowe ścieżki współpracy ze swoimi aktywistami”. Gromadzenie środków w internecie oraz wspólne działania z udziałem streamerów to w opinii przedstawicielki PAH „świetny sposób na dotarcie i nawiązanie kontaktu z dużą liczbą zainteresowanych osób i co najważniejsze – danie im możliwości angażowania się w pomoc bez potrzeby wychodzenia z domu”. Według Murawskiej akcja pozwoliła PAH na nawiązanie stałej współpracy z Kwadratową Masakrą, która w przyszłości będzie zapewne rozwijana.

polska akcja humanitarna kwadratowa masakra współpraca - mediaphilia.pl

24.04.2017 Borzechowo. Szkoła. Program Pajacyk. fot. Paweł Wyszomirski / PAH

Polacy nadal chętnie angażują się w zbiórki

Odpowiadając na pytanie dotyczące wpływu pandemii koronawirusa na chęć udziału Polaków w zbiórkach charytatywnych, przedstawicielka Polskiej Akcji Humanitarnej stwierdziła, że organizacja obecnie nie widzi tendencji spadkowej zaangażowania. „Polacy wciąż chętnie wspierają tych, którzy na tę pomoc czekają” – stwierdziła. „W wielu wypadkach sytuacja wymuszonej izolacji i różnych ograniczeń przyniosła prawdziwy wysyp inicjatyw pomocowych, często oddolnych i na niewielką skalę” – dodała.

Jednocześnie, jak podkreśliła, „sukces danej akcji na Facebooku czy Instagramie nie zawsze przekłada się na wysokość zgromadzonych na koncie środków. Często z pozoru mniej zauważalną, ale bardzo ważną pracę wykonują nasi specjaliści od kontaktów z biznesem i z darczyńcami indywidualnymi, czy aktywiści” – zauważyła Murawska. W jej opinii to, czy dana akcja zbierania środków się powiedzie, uzależnione jest od wielu czynników, które są wzajemnie ze sobą powiązane. Często trudno jest również wskazać medium, które podczas zbiórki odgrywa kluczową rolę.

kwadratowa masakra PAH współpraca - mediaphilia.pl

ELEOS / PAH

ELEOS / PAH

 

// Gosia Fraser Więcej wpisów

Analityczka prywatności i cyberbezpieczeństwa, dziennikarka technologiczna. Interesuje się problematyką przemian społecznych w dziedzinie nowych technologii i psychologią mediów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *