Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

W opublikowanych na czas kwarantanny i powszechnej izolacji wytycznych brytyjskiego rządu czytamy między innymi, że dla własnego bezpieczeństwa Brytyjczycy powinni ograniczać czas spędzany przed ekranem, a także baczyć na to, by nie zaszkodzić sobie przyswajanymi w nadmiarze, sensacjonistycznymi doniesieniami medialnymi na temat rozwoju epidemii koronawirusa.

Wytyczne, które kilka dni temu opublikowało brytyjskie Ministerstwo ds. Cyfrowych, Kultury i Sportu mają za cel przede wszystkim wsparcie cyberbezpieczeństwa mieszkańców Wysp, z których bardzo wielu pracuje zdalnie od 23 marca, kiedy ogłoszono zalecenie dotyczące powszechnej izolacji społecznej.

W tym celu resort zachęca użytkowników usług cyfrowych wykorzystywanych do celów służbowych, by sprawdzili poziomy ochrony prywatności i bezpieczeństwa w ich ustawieniach. To samo tyczy się również urządzeń elektronicznych wykorzystywanych do łączności zarówno z szefem i współpracownikami, jak i rodziną oraz bliskimi – w czasie epidemii te same komputery, telefony i tablety najczęściej służą bowiem zarówno do pracy, jak i do celów rozrywkowych.

Brytyjczycy zachęcani są również do aktywnego zgłaszania fałszywych, mylących lub dezorientujących treści w mediach społecznościowych, a także raportowania organom odpowiedzialnym za cyberbezpieczeństwo stron, które wydają się podejrzane jako potencjalne narzędzia cyberprzestępców – np. podszywając się pod znane marki czy witryny usług lub sklepów internetowych.

Podczas pandemii koronawirusa odnotowano znaczący wzrost cyberprzestępczości. Mowa tu nie tylko o atakach z użyciem oprogramowania szyfrującego dla okupu na szpitale i placówki zajmujące się badaniami np. nad szczepionką przeciwko nowemu patogenowi – aktywność cyberprzestępców dotyka również użytkowników internetu. Najpopularniejszą metodą ataku pozostaje phishing, który służy do wyłudzania danych osobowych użytkowników usług cyfrowych, a także klientów sklepów internetowych. Do przeprowadzenia tego rodzaju ataku wykorzystywane są najczęściej fałszywe, specjalnie spreparowane formularze i strony internetowe, a ich odróżnienie od prawdziwych i wiarygodnych bywa bardzo trudne – dlatego szczególnie istotna jest uważność podczas dokonywania transakcji i logowania lub rejestracji w nowych usługach.

Opublikowano w: Internet
Więcej na podobne tematy: , ,
// Redakcja Więcej wpisów

Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności, mediach społecznościowych i innowacjach pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *