Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

Apple i Google udostępniły wersję testową beta swojego rozwiązania do monitorowania kontaktów społecznych w obliczu pandemii koronawirusa. API dostępne jest w najnowszych wersjach beta systemów operacyjnych iOS i Android obu tych firm przeznaczonych dla twórców oprogramowania.

Wspólne rozwiązanie koncernów ma pomóc w upowszechnieniu narzędzi do monitorowania kontaktów celem ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa oraz zagwarantować użytkownikom opartych na nim aplikacji wdrażanych w poszczególnych krajach odpowiedni poziom ochrony danych i prywatności.

Poszczególne kraje pracujące nad wdrożeniem u siebie nowych technologii do walki z pandemią będą mogły zdecydować, czy oprą aplikacje udostępniane mieszkańcom na technologii Apple’a i Google’a, czy też pozostaną przy budowie własnych narzędzi.

Z możliwości użytkowania technologii opracowywanych przez dwa wiodące na rynku systemów operacyjnych dla urządzeń mobilnych koncerny może być wykluczonych nawet 2 mld użytkowników na świecie.

Obie firmy zapowiedziały, że w piątek zostanie udostępniona próbka kodu opracowywanego przez nie rozwiązania. Ma ona posłużyć jako pomoc dla programistów pracujących z lokalnymi organami ochrony zdrowia przy budowie oprogramowania do monitorowania kontaktów w poszczególnych krajach. Ostateczna wersja rozwiązania, która trafi do rąk wszystkich użytkowników, ma zostać oddana przez Apple’a i Google’a w maju.

Nie wszystkie kraje chcą korzystać z rozwiązań gigantów

Niemcy zapowiedziały, że aplikacja, nad którą trwają prace w kraju, będzie korzystała z rozwiązań proponowanych przez obie firmy. Wielka Brytania z kolei zapowiedziała, że testy opracowywanej na Wyspach aplikacji, której operatorem jest publiczna służba zdrowia (NHS) na szerszą skalę odbędą się w nadchodzący weekend, a program jest przystosowany do pracy bez opierania się na rozwiązaniach Apple’a i Google’a. Z technologii gigantów nie korzysta również Australia, która swoje wdrożenie oparła na aplikacji przygotowanej wcześniej przez Singapur.

// Gosia Fraser Więcej wpisów

Analityczka prywatności i cyberbezpieczeństwa, dziennikarka technologiczna. Interesuje się problematyką przemian społecznych w dziedzinie nowych technologii i psychologią mediów.

3 odpowiedzi na “Apple i Google udostępniły wersję beta swojego rozwiązania do monitorowania kontaktów”

  1. Gosia Fraser pisze:

    Pisałam o tej aplikacji również u nas – i to nie koniec: https://mediaphilia.pl/2020/04/aplikacja-protego-koronawirus-singapur-w-warszawie/

  2. thehe pisze:

    Najlepsze są te nowe zalecenia z Ministerstwa: https://www.gov.pl/web/rozwoj/centra-handlowe

    „Dopuszczalne jest jednoczesne wpuszczenie do danego obiektu o 10% wyższej liczby osób o ile ponadnormatywne osoby posiadają aplikację ProteGO Safe. Takie osoby w razie braku wolnych miejsc w sklepie/lokalu nie otrzymują przywilejów, jeśli chodzi o stanie w kolejkach – rozwiązanie jest w trakcie konsultacji z branżami.
    Umieszczenie przy wejściu do obiektu urządzenia z zainstalowaną aplikacją ProteGo Safe w celu zarejestrowania przez urządzenie klienta, będącego użytkownikiem aplikacji wchodzącego do obiektu. W wypadku braku możliwości wystawienia takiego urządzenia – wydrukowanie kodu QR wygenerowanego z aplikacji ProteGO Safe do zeskanowania przez wchodzących klientów – rozwiązanie jest w trakcie konsultacji z branżami..”

    Pomijając wszystko, mogliby chociaż zrobić korektę tekstu – dwie kropki w „[…] branżami..”…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *