Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

Najpopularniejszy serwis agregujący opinie turystów Trip Advisor nie zrobił wystarczająco dużo, aby powstrzymać pojawianie się fałszywych recenzji hoteli – wynika z badania przeprowadzonego przez brytyjskie stowarzyszenie konsumenckie Which?. Problem postanowiono wziąć pod lupę.

Stowarzyszenie przeanalizowano w swym badaniu blisko 250 tysięcy opinii zamieszczonych na profilach dziesięciu najwyżej ocenianych hoteli znajdujących się w najpopularniejszych miejscowościach turystycznych na całym świecie. Jak się okazało, co siódmy komentarz miał cechy charakterystyczne dla fałszywych recenzji.

W ocenie szefowej działu turystycznego Which? Naomi Leach, niepodjęcie przez Trip Advisor zdecydowanych działań przeciwko nieuczciwym hotelom stwarza ryzyko “wprowadzenia w błąd milionów podróżnych i zrujnowanie ich wakacji”.

“Strony takie jak Trip Advisor muszą robić więcej, aby informacje w ich serwisach były wiarygodne, a jeśli nadal nie będą w stanie tego zapewnić, powinny zostać zmuszone do wprowadzenia (tych – red.) zmian, tak aby urlopowicze nie byli już narażeni na zalew fałszywych opinii” – dodała Leach.

Which? przyznało, że w wyniku przeprowadzonego przez nich dochodzenia Trip Advisor usunął setki fałszywych opinii.

Cytowany przez serwis BBC rzecznik Trip Advisora James Kay zapewnił, że jego firma w “bardzo agresywny” sposób eliminuje fałszywe recenzje pojawiające się na stronie. “Wkładamy w to więcej pracy, niż jakakolwiek inna platforma” – dodał.

Stowarzyszenie Which? wyjaśnia, że podczas badania zidentyfikowano rażące problemy z recenzjami na Bliskim Wschodzie, zwłaszcza w Jordanii. W stolicy Egiptu, Kairze, w przypadku najlepszego hotelu w rankingu Trip Advisora, 79 proc. opinii pochodziło od internautów, którzy zostawili ocenę “pięciogwiazdkową”, ale nie napisali wcześniej żadnej innej recenzji i nie korzystali wcześniej w ogóle z tego serwisu.

Which? zaznacza przy tym, że jeden z najbardziej niepokojących wyników odnotowano w Las Vegas w Stanach Zjednoczonych, gdzie dwa z dziesięciu najlepszych hoteli posiadają bardzo wysoki wskaźnik podejrzanych recenzji. W każdym z badanych przypadków prawie połowa komentarzy z oceną “5/5” pochodziła od użytkowników, którzy nie mieli innego wkładu w tworzenie treści w serwisie Trip Advisor.

Wiarygodność opinii w internecie

Wiarygodność serwisu Trip Advisor została mocno nadszarpnięta, kiedy to w 2017 roku szopa ogrodowa “The Shed at Dulwich” stała się za sprawą dziennikarzy serwisu VICE UK najlepiej ocenianą restauracją w Londynie. W menu można było znaleźć wiele “konceptualnych potraw” odnoszących się w swej nazwie do nastroju człowieka: “Pożądanie – królicze nerki na toście”, “Empatyczny – wegańskie małże w rosole”, “Kontemplacja – zdekonstruowany gulasz z Aberdeen”.

Problem fałszywych recenzji dotyczy jednak nie tylko hoteli i restauracji, ale też zakupów w sieci – na przykład na Amazonie. Jak temu przeciwdziałać?

Kilka prostych wskazówek może nas ochronić przed nieprzyjemną niespodzianką. W szczególności należy uważać na komentarze, które pojawiły się w bliskich odstępach czasowych – mogą one być produktem trwającej “kampanii reklamowej” zaaranżowanej przez samego właściciela hotelu lub przez jednego z jego konkurentów w przypadku recenzji negatywnych. To samo tyczy się sprzedawców w „największym sklepie internetowym świata”.

Warto zwrócić uwagę na opinie, które są wypośrodkowane w swej pochwale jak i krytyce. Nie zawsze ocena „trzy na pięć gwiazdek” musi oznaczać, że dana usługa lub produkt jest zły, może się okazać, że będzie ona bardziej pomocna niż dziesięć kolejnych “pięciogwiazdkowych” opinii. Nie zapominajmy również o tym, aby zweryfikować komentarze dotyczące interesujących nas produktów w wielu serwisach tak, aby zminimalizować ryzyko nabrania się na fałszywe komentarze.

Opublikowano w: Internet,Marketing
Więcej na podobne tematy: , ,
// Ronald Muroń Więcej wpisów

Specjalizuje się w prawnych aspektach technologii informatycznych. Interesuje się stosunkami międzynarodowymi, prawem międzynarodowym oraz tematyką gospodarczą

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *