Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

W poprzednim tekście związanym z tematyką cyfrowych śladów pisaliśmy między innymi o tym, jakie zagrożenia może ze sobą nieść pozostawianie zbyt rozbudowanego cyfrowego śladu dziecka, które zaczyna się często jeszcze przed jego narodzinami za sprawą rodziców. Dzisiaj chcemy opowiedzieć o tym, że cyfrowy ślad może być dla dziecka również atutem – warto zatem wspólnie z nim budować pozytywną obecność w internecie.

W czym dobry cyfrowy ślad może pomóc dziecku?

Rozmawiając z osobami odpowiedzialnymi za rekrutację w kilku firmach dowiedziałam się, że brak obecności w mediach społecznościowych, a szerzej – brak cyfrowego śladu w internecie – może być tak samo źle postrzegany, jak i niedobry ślad.

Media społecznościowe ze względu na swoją powszechność w oczach pracodawców stały się pewnego rodzaju narzędziem weryfikacji kandydatów. Cyfrowy ślad, jaki w nich zostawiamy (i jaki zostawiają tam dzieci) bardzo dużo mówi o tym, kim jesteśmy pod względem charakterologicznym, a także jakie jest nasze podejście do spraw takich, jak nauka czy praca.

Badanie, które w końcu 2017 roku przeprowadzono w Australii z udziałem 33 dzieci szkolnych w wieku 10-12 lat wykazało, że większość nieletnich zdaje sobie sprawę z istnienia zagrożeń w internecie i na swój sposób zabezpiecza się przed nimi. Jednocześnie naukowcy stwierdzili, że dzieci nie zdają sobie sprawy z istotności cyfrowych śladów, jakie za sobą zostawiają w sieci i potrzebują pomocy w ich świadomej budowie.

Do czego dzieci wykorzystują internet?

Zespół badawczy podczas wywiadów z dziećmi biorącymi udział w eksperymencie dowiedział się, że korzystają one z sieci dla bardzo różnych celów. Wśród nich jako najważniejsze wyróżniono naukę, rozrywkę (gry, oglądanie filmów), a także komunikację.

Jednocześnie większość osób uczestniczących w badaniach wiedziała, na czym polega podstawowa higiena cyberbezpieczeństwa w rozumieniu dorosłych (hasła, uważność w zakresie umieszczania w internecie danych osobowych takich, jak adres, data urodzenia, imię i nazwisko).

Cyfrowy ślad jako odpowiedzialność i jako zasób

Naukowcy z Australii w swoim raporcie stwierdzili, że dzieci postrzegają problem cyfrowych śladów przede wszystkim jako odpowiedzialność.

Uświadomienie im konsekwencji, jakie mogą wiązać się z zamieszczaniem różnych treści na swój temat w internecie, a szczególnie – w mediach społecznościowych, wśród większości badanych spowodowało zamknięcie się na częste użycie internetu, rodzaj wycofania się z sieci.

>> Przeczytaj pierwszy wpis z cyklu DZIECI I TECHNOLOGIA: Jak wygląda cyfrowy ślad Twojego dziecka? <<

Badacze podczas eksperymentu pozwolili dzieciom na korzystanie z Instagrama, który jest siecią niezwykle popularną wśród najmłodszych użytkowników mediów społecznościowych. Po uświadomieniu grupie, jak poważne mogą być konsekwencje niekontrolowanego pozostawiania po sobie cyfrowych śladów, trzydzieścioro dwoje (32) z trzydzieściorga trojga dzieci ustawiło kłódkę na swoim koncie (ograniczyło widoczność zdjęć tylko dla zatwierdzonych znajomych obserwatorów). Dzieci zaczęły również wykorzystywać aplikację jako komunikator, nie zaś serwis służący do wstawiania zdjęć.

Jak wspólnie z dzieckiem zbudować dobry cyfrowy ślad?

Australijski zespół zalecił rodzicom, by współpracę z dziećmi rozpoczęli od uświadamiania ich na temat tego, co w sieci powinno być prywatne, co może być publiczne, a co nie powinno do niej trafiać w ogóle.

Jako treści, które mogą być widoczne dla wszystkich internautów, naukowcy wskazali „cyfrowe artefakty” informujące o wynikach dziecka w szkole bądź jego osiągnięciach w realizacji swoich pasji czy zainteresowań. Tego rodzaju przekaz pozwala dziecku świadomie od początku budować jego cyfrową tożsamość, a według ekspertów może stać się wartościowym zasobem w przyszłości – czy to w procesie ubiegania się o miejsce w prestiżowej szkole czy uniwersytecie, ale również po rozpoczęciu kariery zawodowej.

Kiedy rozpocząć wspólną pracę nad cyfrowym śladem dziecka?

Psychologowie wskazują, że czasem odpowiednim na rozpoczęcie rozmów na temat obecności w internecie jest właśnie wiek pomiędzy 10 a 12 rokiem życia. Dzieci wówczas zaczynają używać sieci nie tylko do gier czy oglądania filmików, ale również nawiązują pierwsze kontakty w mediach społecznościowych, w których także samodzielnie zamieszczają treści.

Najważniejszym pytaniem, na które powinni odpowiedzieć dzieciom zarówno rodzice, jak i nauczyciele, jest to o wpływ internetu na przyszłość dziecka – bowiem cyfrowy ślad zostaje w sieci na trwałe.

// Gosia Fraser Więcej wpisów

Analityczka prywatności i cyberbezpieczeństwa, dziennikarka technologiczna. Interesuje się problematyką przemian społecznych w dziedzinie nowych technologii i psychologią mediów.

Jedna odpowiedź do “Pomóż swojemu dziecku zbudować dobry cyfrowy ślad w sieci”

  1. PC pisze:

    Ślad to nie wszystko. Ważna jest też higiena użytkowania wszelkich urządzeń. Przykładowo używanie skomplikowanych haseł zamiast logowania twarzą (jestem w stanie wyobrazić sobie siłowe wymuszenie takiego logowania w grupie nastolatków, po to by dostać się do czyjegoś profilu na fb).

    [ Wielki plus za Courier New 😉 ]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *