Jedyny w Polsce serwis o internecie, prywatności i mediach społecznościowych pisany z perspektywy technologicznej, humanistycznej i społecznej

Media społecznościowe wyprzedziły prasę drukowaną jako źródło informacji dla Amerykanów – wynika z raportu ośrodka badawczego Pew Research Center. Naukowcy podkreślili przy tym rosnące znaczenie Facebooka i Twittera, jak również niepokojący stan mediów starego typu.

W raporcie Pew Research Center stwierdzono, że blisko 20% obywateli USA przyznało się, iż często pozyskuje informacje z mediów społecznościowych, w porównaniu do 16%, dla których tym źródłem nadal są gazety drukowane.

Jeszcze w 2016 r. gazety wyprzedzały pod tym względem portale społecznościowe, ale już w 2017 r. – jak wynika z badania ośrodka Pew – odsetek ten był w przybliżeniu równy dla obu stron.

Portale informacyjne są natomiast najbardziej popularne wśród osób w wieku od 30 do 49 lat. Cztery na dziesięć osób (42%) w tej grupie wiekowej przyznało, że często pozyskują wiadomości ze stron internetowych oraz z aplikacji na smartfony.

Z kolei dla ok. jednej czwartej respondentów (27%) w wieku od 18 do 29 roku portale informacyjne są źródłem wiadomości, co czyni je drugą najchętniej wybieraną przez tę grupę wiekową platformą informacyjną. Najmłodsza grupa najchętniej jednak sięga po wiadomości z mediów społecznościowych (36%), zostawiając daleko w tyle telewizję (16%), radio (13%) i prasę drukowaną (zaledwie 2%).

Młodsi Amerykanie są również bardziej wyjątkowi, ponieważ nie polegają tylko na jednej platformie (informacyjnej – red.), w taki sposób w jaki większość starszych osób polega na telewizji – podkreśliła Elisa Shearer, pracownik naukowy Pew Resarch Center.

Pomimo dynamicznego rozwoju mediów społecznościowych w ostatnich latach, to całościowo jednak telewizja pozostaje najważniejszym źródłem informacji dla blisko 49% Amerykanów – wynika z raportu.

Naukowcy dostrzegli dużą różnicę w sposobie docierania do informacji między poszczególnymi grupami wiekowymi. Dorosłe, ale wciąż młode osoby, znacznie częściej korzystają z mediów społecznościowym, natomiast starsi preferują telewizję i prasę drukowaną.

Zdecydowana większość osób w wieku 65 lat i starszych (81%) pozyskuje informacje z telewizji, 39%  korzysta z gazet drukowanych, a tylko 8 % z nich z serwisów społecznościowych.

Raport Pew Research Center, opracowany na podstawie sondażu przeprowadzonego w miesiącach lipiec-sierpień 2018 r. na reprezentatywnej grupie 4581 dorosłych obywateli Stanów Zjednoczonych, zwraca również uwagę na problemy gazet drukowanych, które od ponad dekady notują spadki czytelnictwa.

Ubiegłoroczne badanie Pew wykazało, że łączny dzienny nakład dzienników w USA (drukowanym i cyfrowych łącznie) wyniósł w 2017 r. 31 mln w dzień powszedni oraz 34 mln w niedzielę, co oznacza spadek odpowiednio o 11 i 10% w porównaniu z rokiem poprzednim.

// Ronald Muroń Więcej wpisów

Specjalizuje się w prawnych aspektach technologii informatycznych. Interesuje się stosunkami międzynarodowymi, prawem międzynarodowym oraz tematyką gospodarczą

Jedna odpowiedź do “Media społecznościowe wyprzedziły prasę drukowaną jako źródło informacji”

  1. Robert pisze:

    Świat ciągle się rozwija i możliwe, że za kilkadziesiąt lat gazety drukowane całkowicie znikną z obiegu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *